4 Jenis Candlestick yang Menguntungkan

614

Candlestick merupakan pola yang sangat popular digunakan dan jika anda perhatikan candlestick ni nampak seolah-olah seperti batang lilin yang mempunyai sumbu, oleh itu ia dinamakan Candlestick. Candlestick ni berasal dari Jepun dan direka pada kurun ke 18 oleh seorang pedagang beras.

Candlestick umumnya digunakan untuk trading jangka pendek, sehingga lah lebih biasa digunakan oleh trader.

Baca disini untuk mengetahui bagaimana Candlestick ini Terbentuk

Ada banyak sekali jenis candlestick ni, tetapi hari ini kita akan mengetahui beberapa jenis candlestick yang boleh beri Profit kepada Traders!

Jom!!

1. Marubozu

Pola candle Marubozu ini terjadi bila ada body penuh tanpa shadow. Bentuk ini mengindikasikan pasar yang sangat yakin (confident). Biasanya trend yang terjadi akan berlanjut. Ada dua jenis Marubozu, yaitu Marubozu White (bullish) yang harga nya berpotensi melanjutkan naik dan Marubozu Black (bearish) yang mana harganya berpotensi melanjutkan turun.

POTENSI MARUBOZU : Melanjutkan Trend Sebelumnya

Baca disini untuk Marubozu | Reversal Candlestick Pattern dengan lebih lanjut

2. Doji

Corak candle Doji ini adalah corak reversal yang selalunya senang didapati iaitu sejenis candlestick dimana harga pembukaannya sama atau hampir sama dengan harga penutup, jadi hanya nampak garisan nipis di tengah bayang. Doji biasanya menunjukkan perubahan dalam arah aliran, sama ada menaik atau menurun. Jadi anda perlu berwaspada jika anda menjumpai Doji.

Kewujudan lilin Doji memberi kemungkinan pembalikan arah trend (Reversal). Semakin panjang ekor doji, semakin kuat kebarangkalian pembalikan.

Ciri Doji pula mempunyai Body kecil/ tidak ada shadow panjang

POTENSI DOJI : Reversal (Berbalik Arah)

Boleh baca disini untuk mengetahui mengenai Doji

3. Hammer

Corak Candlestick Hammer ialah bentuk Candle seperti tukul. Cirinya hanyalah satu shadow dengan body yang pendek seperti hammer. Biasanya Candlestick ini dipanggil sebagai shooting Star ini menjadi indikasi Reversal. Lawan kepada corak candlestick Hammer ni ialah Inverted Hammer. Corak ini juga biasanya merupakan petunjuk Reversal.

POTENSI HAMMER : Reversal (Berbalik Arah)

Boleh Baca disini untuk mengetahui Asas Hammer Candlestick atau Shooting Stars

4. Engulfing

Pola candle Engulfing merupakan indikasi reversal yang cukup kuat. Di dalam bahasa Inggris, engulfing berarti menutupi. Ciri pola ini ditunjukkan dengan candle pendek dan diikuti oleh candle yang lebih panjang sehingga tingginya menutupi candle sebelumnya. Ada dua jenis pola Engulfing yaitu Bullish Engulfing (potensi reversal naik) dan Bearish Engulfing (potensi reversal turun).

Pada Bullish Engulfing, candle naik menutupi candle turun. Sedangkan pada Bearish Engulfing terjadi sebaliknya, candle turun menutupi candle naik.

Ciri Engulfing : Candle Kanan Tutup Candle Kiri

POTENSI ENGULFING : Reversal (Berbalik Arah)

Boleh Baca disini untuk mengetahui Engulfing dengan lebih lanjut

Ini lah 4 corak candlestick yang berpotensi menguntungkan.

Kesimpulannya, contoh di atas hanyalah beberapa contoh corak candlestick. Terdapat banyak lagi corak candlestick yang boleh digunakan untuk berdagang dan anda perlu tentukan sendiri yang mana sesuai untuk anda Trading.

Dapat sesuatu?

PASTIKAN anda Join Telegram SuperScalper SEKARANG untuk lebih Tips-Tips Technical Analysis dari AA SuperScalper!

Penafian: Penulisan sumber dari JurusCuan.com

Penafian : Pendedahan ini adalah untuk tujuan pendidikan dan pengetahuan sahaja

Penulis: Farah Firoz